Na vrcholu těhotenství: Co se děje ve 27. týdnu?

27 Týden Těhotenství

27. týden těhotenství přináší mnoho nových změn a překvapení pro maminku i pro rostoucí dítě. V tomto období se plod prudce zvyšuje na váze, zatímco matka stále zažívá různé fyziologické změny. Je to doba, kdy se mnohé rozhodují pro tuto chvíli odložit pracovní povinnosti a věnovat více času svému zdraví a pohodlí. V tomto článku se podíváme na to, co je typické pro 27. týden těhotenství, jak si udržet zdravou tělesnou hmotnost a jakými cvičeními si ulevit od některých běžných obtíží spojených s tímto obdobím.

Fyzické změny v 27. týdnu těhotenství

V 27. týdnu těhotenství se v těle matky dějí významné fyzické změny. Dítě, které roste uvnitř dělohy, se stává stále větší a už váží zhruba 900 gramů. Důležité orgány jako játra a ledviny jsou již naprosto funkční a plody jsou schopny samostatně dýchat. Břicho matky začíná být velké a tvaruje se pomalu do klasického kulatého tvaru. Nárůst váhy se může projevit i na prsou, které se postupně připravují na kojení. Hormonální změny mohou u některých žen způsobovat problémy s páteří nebo křeče v nohách. Je důležité pečovat o své zdraví a pravidelně navštěvovat lékaře, aby bylo možné sledovat jak nástupné změny, tak i celkový průběh těhotenství.

Vývoj plodu v 27. týdnu těhotenství

V 27. týdnu těhotenství je plod velký přibližně jako broskev a váží kolem 900 gramů. Jeho nervový systém se stále rozvíjí a může reagovat na světlo a zvuky z vnějšího prostředí. Plod také již má rozlišitelné oči s víčky a uši, které by měly být blízko konečné pozici na hlavě. Vnitřní orgány jsou téměř kompletní, ale stále se vyvíjejí, včetně plic, které procházejí důležitým procesem tvorby surfaktantu - látky, která umožňuje plodu dýcháním po narození. Kůže je stále tenká a průsvitná, ale začínají se objevovat chloupky, nehty na prstech a nohách jsou dobře viditelné. Plod také může přijmout různé polohy během tohoto týdne od pokrčení kolen a loktů k pozici sedícího plodu.

Zdravotní rizika a doporučení v 27. týdnu těhotenství

V 27. týdnu těhotenství je tělesná hmotnost plodu kolem 900 gramů a měří zhruba 36 cm. V této fázi těhotenství jsou pro matku i dítě spojené určité zdravotní rizika, jako například gestační diabetes, hypertenze nebo anémie. Doporučuje se pravidelná kontrola hladiny cukru v krvi, krevního tlaku a hemoglobinu. Důležité je také sledovat vývoj plodu a jeho srdeční frekvenci pomocí ultrazvuku a CTG (kardiotokografie). Kromě toho by měla být matka obezřetná při konzumaci potravin s vysokým obsahem rtuti jako ryby, aby minimalizovala riziko poškození plodu.

Strava a cvičení v 27. týdnu těhotenství

Ve 27. týdnu těhotenství je důležité, abyste jako budoucí maminka dbala na správnou životosprávu. Strava by měla být vyvážená a plná živin, například zeleniny, ovoce, celozrnných výrobků a bílkovin. Dbejte také na dostatečné množství tekutin, především vody. Pokud cvičíte, obraťte se na svého lékaře nebo poradce pro těhotné ženy a řiďte se jeho doporučeními ohledně typu a intenzity cvičení. Vyhněte se extrémním aktivitám, které by mohly negativně ovlivnit váš zdravotní stav či zdraví vašeho dítěte. Snažte se udržet aktivní životní styl i během těhotenství - namísto sedavého chování si najděte čas na procházky nebo jiné mírné aktivity.

Emoční a psychologické změny v 27. týdnu těhotenství

V 27. týdnu těhotenství se budoucí maminky mohou setkat s emočními a psychologickými změnami. S narůstajícím bříškem a růstem plodu se mohou objevit pocit nejistoty a obav z porodu. Mnoho žen také prožívá silné pocity únavy, podrážděnosti nebo nálady vlnící se mezi euforií a depresivitou. Tyto změny jsou naprosto přirozené a je důležité, aby si žena uvědomila, že nejsou sama v tomto procesu. Podpora partnera, rodiny či přátel může být velice uklidňující a pomoci ubrat stres z této krásné, ale náročné doby.

Příprava na porod a mateřství v 27. týdnu těhotenství

V 27. týdnu těhotenství se žena již připravuje na příchod svého dítěte. Může se zapojit do různých kurzů a přednášek, které jí pomohou zvládnout porod a mateřství. Důležité je také zajistit si pro toto období adekvátní oblečení, včetně speciálního prádla pro kojící matky a podložku do postele pro novorozeně. Navíc by měla začít uvažovat o vybavení pokoje pro dítě, jako jsou postýlka, oblečky nebo kočár. Před porodem je vhodné konzultovat s lékařem možnosti volby porodu a rozhodnout se pro ty nejvhodnější metody. V tomto období těhotenství je také potřeba dbát na správnou stravu a dostatek odpočinku.

Doporučené činnosti a tipy pro těhotné v 27. týdnu těhotenství

V 27. týdnu těhotenství se dítě stává stále aktivnějším a může reagovat na zvuky, světlo i hmat. Doporučuje se ženám v tomto období dbát na dostatek odpočinku a pohybu, aby udržely zdravou kondici a pomohly tak i plodu. Důležité jsou cviky na posílení pánevních svalů, které pomohou připravit se na porod. V tomto období je také vhodné navštívit gynekologa či porodní asistentku a projednat s nimi připravenost na porod a jakým způsobem bude probíhat.

Je také důležité dbát na správné stravování a doplňování vitamínů a minerálů pro správný vývoj plodu. Proti špatnému držení těla pomohou speciální podprsenky či polštáře pro těhotné, které ulevují napětí v dolní části zad. A samozřejmě, nezapomeňte si užít v této fázi i samotné těhotenství - třeba si zajděte do wellness centra nebo si dopřejte relaxační masáže.

V 27. týdnu těhotenství může být pro mnohé nastávající maminky to pravé období, kdy se konečně cítí komfortní a začínají si užívat svého stavu. Ale neméně důležité je nezanedbávat kontrolní návštěvy u lékaře a dodržovat zdravý životní styl, aby se zajistilo správné vývoj dítěte. V této fázi těhotenství může být také dobrý čas na plánování porodu a rozhodnutí o tom, jak ho chcete provést. Buďte vybaveni informacemi, abyste se mohli rozhodovat informovaně a připravit se co nejlépe na příchod vašeho malého zázraku na svět.

Publikováno: 19. 10. 2023

Kategorie: děti

Autor: Januška Králová

Tagy: 27 týden těhotenství | informace o těhotenství v 27. týdnu